Bulletin 1 / 2013 - Změny v DPH od 1.1.2013
Těsně před koncem roku 2013 naši zákonodárci schválili 2 novely, které se dost zásadně projevily mimo jiné na zákoně o DPH. O některých změnách už jsem Vás informovala e-mailem, zde nabízím podrobnější výčet a vysvětlení.
Zvýšení obou sazeb DPH
Od 1.1.2013 se obě sazby DPH zvýšily o 1 procentní bod, tedy základní sazba na 21%, snížená na 15%.
Ze snížené sazby do základní byla přeřazena většina zdravotnických potřeb a dětské pleny. Seznam zboží, které zůstává ve snížené sazbě, nově nalezneme v Příloze č. 3 zákona o DPH (dříve v č. 1).
Použití správné sazby se řídí datem uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP) (až na výjimky popsané v bodu 1.2. při dodání energií a telekomunikací) a samozřejmě správným zařazením do snížené nebo základní sazby.
DPH se mění i pro již sjednané platební a splátkové kalendáře včetně leasingů sjednaných po roce 2004. Je potřeba si vyžádat nové kalendáře, pokud je leasingové společnosti nepošlou samy.
Zálohy
Uplatnění DPH u záloh, ze kterých již bylo DPH odvedeno, je podobné jako při předchozích změnách sazeb, pokud byla faktura uhrazena zálohami přesně nebo zbývá kladný doplatek. Pak se nová sazba uplatní pouze na doplatek.
Pokud ale bylo na zálohách zaplaceno více, než kolik je konečná cena na faktuře (tudíž vznikl přeplatek), uplatní se na tento přeplatek ta sazba daně, která byla odvedena ze záloh.
Bylo-li těch sazeb více (je to možné, pokud se jedná o plnění ve snížené sazbě a zálohy byly placeny během posledních několika let), budou se na přeplatek uplatňovat postupně sazby daně od té nejmladší zálohy směrem zpět v čase, dokud se přeplatek nepokryje.
Příklady:
-
V 2012 zaplacena záloha 120, odvedeno DPH ve výši 20 (20%). V 2013 konečná
faktura celkem na 150 bez DPH (cena na úrovni základu daně)
Správný výpočet:
K úhradě 150 minus zaplacena záloha 100 (v úrovni bez DPH, protože to už bylo odvedeno!) = 50 plus DPH 21% z 50 = 10,5
Doplatek: 50 + 10,5 = 60,5
-
V 2011 zaplacena záloha 110, odvedeno DPH ve výši 10 (10%), v 2012 zaplacena
záloha 22,8, odvedeno DPH 2,8 (14%) v 2013 konečná faktura na 90 bez DPH
Správný výpočet:
přeplatek: 90-100-20=-30 (vše opět v úrovních bez daně)
z části přeplatku 20 by se měla vrátit daň 14%
a ze zbytku přeplatku 10 by se měla vrátit daň 10%
tj. přeplatek celkem je 20+2,8+10+1=33,8
z toho základ daně je 30 a DPH celkem 3,8 ve 2 různých sazbách
Zde si dovoluji upozornit, že nárok na odpočet má plátce pouze tehdy, je-li daň uvedena ve správné výši. Hlídejte si tedy doklady od dodavatelů, zda jsou správně, jinak byste neměli nárok na odpočet vůbec. Našim klientům to samozřejmě ohlídáme my.
Výjimky - voda, elektřina, plyn, telekomunikační služby
U fakturace i přefakturace a vyúčtování služeb zmíněných v nadpisu je výjimka.
Pokud k odečtu došlo až v roce 2013, lze fakturu rozdělit na 2 části a na
spotřebu do 31.12.2012 aplikovat sazbu 20%, resp. 14% a na spotřebu 2013 nové
sazby. Ovšem, pokud se vyúčtovává pouze spotřeba za 2012, je povinnost
uplatnit sazby daně z roku 2012. A to i při přefakturaci.
Zveřejnění čísel účtů a ručení za DPH
Všem plátcům vznikla nová povinnost: nahlásit finančnímu úřadu všechna čísla účtů používaných pro ekonomickou činnost a oznámit, které z nich mají být zveřejněny na internetu v registru plátců DPH.
Má to jeden velice nepříjemný praktický dopad. Pokud byste nějakému plátci DPH zaplatili fakturu na jiný než takto zveřejněný účet, a on by nezaplatil finančnímu úřadu DPH, ručíte za DPH z této faktury a FÚ by ho po vás mohl požadovat.
Hotovostních plateb se toto netýká.
Stávající plátci DPH mají číslo účtu ke zveřejnění nahlásit na FÚ do konce února 2012, pokud tak neučiní, budou na internetu zveřejněny všechny účty, které kdy subjekt finančnímu úřadu nahlásil jako účty k podnikání. Upozorňuji na slučování některých bank: možná jsme kdysi FÚ nahlásili číslo účtu, který používáme dodnes, takže bychom se s novým nahlašováním nemuseli obtěžovat, ale např. z eBanky se nám stala Reiffeisen a změnil se kód banky apod.
Zde naleznete formulář pro nahlášení čísla účtu:
http://cds.mfcr.cz/.../5111_1.pdf
Stačí vyplnit hlavičku, bod 12 a na konci datum, razítko a podpis. Některé FU
prý akceptují i jinou formu podání.
Nespolehlivý plátce
To, že budeme ručit za dodavatelovo DPH se nám může stát i v případě, že
budeme obchodovat s tzv. nespolehlivým plátcem. (Kromě případů, kdy jsem vědět
měl a mohl, že daň nebude zaplacena atd. – jak to platí už od loňska, viz
Bulletin VTVS 2/2012.) V zákoně není přesně definováno, za jaký přečin může
být plátce takto ocejchován, je tam jen "poruší-li plátce závažným způsobem
své povinnosti vztahující se ke správě daně", ale generální finanční
ředitelství k tomu vydalo informaci, že za nespolehlivého plátce může být
označen ten:
- komu byla vyměřena daň podle pomůcek ve výši alespoň 500 tis. Kč po 1.1.2013
- komu byl po 1.1.2013 vydán zajišťovací příkaz a nebyl splacen
- kdo má kumulativní nedoplatek na dani alespoň 10 mil. Kč po 1.1.2013.
Informace z registru plátců DPH včetně toho, jestli je nespolehlivý nebo ne, naleznete zde: http://adisreg.mfcr.cz/ Domnívám se, že na stejném místě by měl být zveřejněn oficiální účet pro placení DPH, ale zatím tam není ani kolonka. Odkaz bude umístěn i na našich webových stránkách.
Ručení za DPH placené na neoficiální účet vejde v účinnost 1.4.2013.
Vyhnout se tomuto ručení lze tak, že pokud zjistíte, že dodavatel chce, abyste mu zaplatili na účet, který není zveřejněný jako oficiální, nebo že je to nespolehlivý plátce, můžete mu na tento účet poslat pouze částku ve výši základu daně a DPH odeslat rovnou na účet jeho finančního úřadu s označením:
- kdo platí (vaše DIČ) - jako specifický symbol;
- za koho platí (dodavatelovo DIČ) – jako variabilní symbol;
- daň, na kterou je úplata určena – MF neuvádí kam, doporučovala bych do zprávy pro příjemce;
- DUZP – do zprávy pro příjemce ve formátu DD/MM/RRRR.
- Platí se se zvláštním předčíslím účtu: 80039-číslo účtu FU/0710.
Další novinky v DPH
Nemovitosti
Lhůta pro osvobození od DPH při prodeji nemovitostí se prodlužuje na 5 let od
první kolaudace a osvobození je dobrovolné. Tj., je možno prodej nemovitosti
(stavby, bytu, nebo nebytového prostoru, nikoli pozemku) zatížit DPH a nemuset
vracet poměrnou část DPH uplatněnou při nákupu, technickém zhodnocení
nemovitosti atd.
Daňové doklady
Plátce je povinen uchovávat daňové doklady 10 let (sjednocení s ostatními
zákony) a po tuto dobu zajistit jejich čitelnost (termodoklady!), neporušenost
obsahu a věrohodnost původu.
Povinnost odvádět DPH ze záloh pro všechny
Pro fyzické osoby, které nevedou účetnictví, už neplatí možnost, že si mohou
vybrat, zda z přijaté zálohy odvedou DPH či nikoli. Nově odvádí DPH z
přijatých plateb každý plátce ke dni přijetí úplaty.
Identifikovaná osoba
Ten, kdo obchoduje s EU, a stal se povinně plátcem DPH jen z tohoto důvodu
(jinak nepřekročil obrat 1 mil. Kč ani nemá jiný důvod k registraci k DPH) se
může nyní stát tzv. identifikovanou osobou. To znamená, že v rámci České
republiky se bude chovat jako neplátce DPH, jen pro obchod v rámci EU bude mít
zvláštní postavení – něco jako plátce. Bude mít povinnost podávat daňové
přiznání a souhrnné hlášení pouze za období, kdy provede nějaké
intrakomunitární plnění. Pokud je někdo již plátce DPH z tohoto důvodu a chtěl
by se stát osobou identifikovanou, musí si podat žádost do konce února 2013.
Automatická registrace
Nově se osoba stává plátcem DPH automaticky po překročení limitu obratu 1 mil.
Kč, nikoli až po podání přihlášky k registraci. To komplikuje situaci
neplátcům, kteří si nehlídají obrat – musí zpětně podat přiznání, doplatit daň
a penále atd., ale na druhou stranu to ulehčuje situaci ostatním plátcům v
případech, kdy zatím neregistrovaná osoba, která ale už překročila obrat,
vystavuje doklady s DPH (jsou tací). jejich příjemce do konce roku 2012 neměl
nárok na odpočet a když si takovýto doklad uplatnil v DPH a FU přišel na
kontrolu, dostal příjemce doměřenou daň a pokutu. Nyní mu bude nárok na
odpočet uznán. Zároveň se zkracuje doba mezi překročením obratu a registrací o
1 měsíc. Dosud se osoba stala plátcem 1. dne 3.měsíce po překročení obratu
(při včasném podání přihlášky), nyní je to 1. dne 2. měsíce po překročení.
Zdaňovací období
Pro nové plátce je zdaňovacím obdobím vždy měsíc, přejití na čtvrtletní
plátcovství bude možné až po roce a nemusí být povoleno. Stávajícím plátcům
zůstává zdaňovací období jako loni, pokud nepřekročili obrat 10 mil. Kč v
2012.
Změna čísla účtu FÚ
Pozor, změnila se čísla účtů finančních úřadů. Toto se netýká jen DPH, ale
všech daní. Nově DPH plaťte na:
- finanční úřad pro Prahu (dříve Praha 1-10, Jižní Město a Modřany): 705-77628031/0710
- finanční úřad pro středočeský kraj (dříve např. Praha-západ, Praha-východ, Kladno atd): 705-77628111/0710
Na FU nás informovali, že platby poslané na starý účet se budou přesměrovávat bez sankcí na nový účet do konce února, ale podle jiné kuloární informace to budou celé 2 roky, což by bylo férovější.
V případě doplňujících dotazů nás neváhejte kontaktovat, případné podrobnější informace naleznete i na stránkách ministerstva financí.
V Praze 17.1.2013
Zuzana Smutná, daňový poradce
Daně - VTVS s.r.o.